BEDAH BUKU: MENGATASI 25 HAMBATAN MENULIS


MENGATASI 25 HAMBATAN MENULIS

 

“Apabila anda pernah mengundurkan diri dari dunia tulis-menulis karena menemui hambatan yang tidak dapat anda pecahkan, sesungguhnya hambatan yang menghadang anda, juga menghadang penulis-penulis sukses.”

 

(Petikan dari Mengatasi 25 Hambatan Menulis)

 

Buku Mengatasi 25 Hambatan Menulis yang ditulis oleh Luqman Haqani ini membicarakan tentang 25 masalah yang sering terjadi kepada para penulis, baik penulis yang baru berjinak-jinak dalam bidang penulisan mahupun yang profesional. Antara masalah-masalah yang dibincangkan dalam buku setebal 104 mukasurat ini ialah kesulitan mendapat inspirasi, memulai tulisan, membuat judul, tidak yakin, terlalu optimis, kebiasaan menunda-nunda dan bermacam-macam lagi. Buku terbitan Pustaka Ulumuddin ini bertujuan membantu penulis-penulis baru mengatasi masalah-masalah mereka dalam mengejar cita-cita menjadi penulis profesional.

Setiap permasalahan di dalam buku ini dibincangkan secara ringkas, cuma terdapat beberapa permasalahan yang dibincangkan agak panjang dari yang lain. Perkara utama yang ditekankan di dalam buku ini ialah setiap masalah ada pemecahannya. Masalah-masalah yang datang dari diri sendiri mahupun dari faktor luaran seringkali membuatkan ramai penulis mengundurkan diri dari bidang penulisan. Apa yang diharapkan oleh penulis buku ini ialah penulis yang menghadapi masalah, menjadikan masalahnya itu sebagai landasan atau pembakar semangat untuk terus menulis, bukannya sebagai alasan untuk berhenti dari bidang penulisan.

Pada pandangan saya, walaupun buku ini membincangkan setiap permasalahan secara ringkas, sedikit-sebanyak ia dapat membantu mereka yang baru berjinak-jinak dalam bidang penulisan. Buku yang nipis ini amat sesuai dibaca oleh mereka yang sentiasa sibuk, tetapi dalam masa yang sama masih perlu memberikan komitmen dalam bidang penulisan. Saya akhiri dengan kata-kata yang dipetik dari halaman belakang buku ini:

“Maka, bagi anda yang ingin tetap eksis dalam menulis, sekalipun masalah datang bertubi-tubi, anda harus membaca buku ini. Semoga bermanfaat.”

 

p/s: Kepada sahabat-sahabat yang dikasihi, diharap dapat sedekahkan Al-Fatihah kepada kekanda saya, Rijaaludin Al Syafiq yang kembali ke rahmatullah pada 23/4/08 jam 10.25 malam. Semoga ditempatkan di kalangan orang-orang yang beriman. Amin.

 

-adin2020-

5 thoughts on “BEDAH BUKU: MENGATASI 25 HAMBATAN MENULIS

  1. Salam ruq. Nice post! I’m sorry 4 what happened to ur brother. InsyaAllah Allah lebih menyayanginya. Take care…Semangat!!!

  2. Salam alayk,

    Afwan ruq, lambat tahu dan lambat menghantar khabar.

    Moga yang pergi dicucuri rahmat oleh Tuhan, moga ianya mendekatkan yang masih hidup kepada Sang Pencipta.

    Allah knows Best and Best!

  3. teruskan perjuangan dalam penulisan. hasilkan karya yang mampu mengubah dunia. semoga Allah menghitung kebaikan yang ada sebagai imbalan akhirat nanti insyaAllah

  4. Pingback: TETAPLAH SEMANGAT UNTUK MENULIS « IPEM

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s