Hamba-Nya


Image

Hati sering kali goyah, sering kali alpa, sering kali terleka hingga terus-menerus berbuat dosa.  Namun pernahkah terbisik di jiwa untuk kembali menyerah, bersujud dan bertaubat padaNya?  Adakah kita terlupa setiap amal ada balasanNya? Adakah kita lupa setiap perbuatan di dunia ini kelak akan diperlihatkan kembali?  Tidakkah kita malu pada Ilahi atas kelalaian diri?

Telah Dia kurniakan nikmat dari berbagai segi namun adakah pernah kita mensyukuri?  Adakah pernah kita memahami hidup sebagai insan?  Pernahkah kita cuba memperbaiki akidah diri?

Tiap manusia harus memahami hakikat diri dan kehidupan (haqiqatul insan) agar adil pada diri, Penciptanya, setiap manusia serta makhluk di muka bumi ini.  Renung kembali mengapa manusia diciptakan.  Kita diciptakan bukan sekadar makan, minum, belajar, bekerja, tidur namun kita semua memiliki tanggungjawab serta amanah yang kelak akan dipersoalkan.

Firman Allah s.w.t, maksudnya:

“Tidaklah Aku ciptakan jin dan manusia melainkan supaya mengabdikan diri kepada Ku”

(QS Adz-Dzaariyaat : 56)

Kita punya tujuan dalam hidup ini dan kita tidak diciptakan dengan sia-sia.  Kita diciptakan untuk mengabdikan diri hanya padaNya. Mengabdikanlah diri dengan berbuat amal soleh.  Amalan soleh merupakan tarikat iaitu jalan yang membawa diri kepada Allah. Tarikat yang dimaksudkan adalah dengan mengajak manusia ke jalan Allah.

Bagi memiliki makrifatullah atau cinta dari Allah, kita sebagai hamba harus beramal soleh dengan mengikut tarikat dari Nabi Muhammad s.a.w yang dilakukan dengan syariatnya agar dikurniakan hakikat iman dan memperoleh hakikat amal.

Suburkanlah kembali hati yang telah mati.  Kejarlah cinta Ilahi.  Biarlah penat di muka bumi ini agar bersama menjadikan jannahNya sebagai destinasi.  Teruskanlah mengabdi dan menggapai redhaNya.  Teguhkanlah hati walau beribu rintangan dihadapi dalam mencari kasih Rabbul ‘Izzati.  Niatkanlah segala ibadah hanya kerana Allah swt dan sentiasalah ikhlas serta tawadhuk.  Moga kita sentiasa dalam rahmatNya.  Jadikanlah al-Quran dan as-Sunnah sebagai panduan hidup.  ^‿^

p/s: Allah is always watching us.. Wallahu a’lam

-WM-

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s